Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Розпорядженням Голови Вищого адміністративного суду України О.М. Нечитайла утворено робочу групу з питань судової реформи для підготовки узгоджених пропозицій щодо розробки та реалізації стратегії реформування судоустрою та судочинства, а також інших суміжних правових інститутів.
До робочої групи включено:
- від Вищого адміністративного суду України (Нечитайло О.М., Смокович М.І., Ліпський Д.В., Конюшко К.В., Муравйов О.В., Юрченко В.В., Донець О.Є., Маслій В.І., Пилипчук Н.Г., Цвіркун Ю.І., Богданюк Н.Л., Демченко В.К., Маргело В.Д., Олійник Л.В., Пилипець С.В., Свиридова Н.О., Жароїд І.В.,Базов В.П.);
- від Київського апеляційного адміністративного суду (Горяйнов А.М., Черпак І.Є.);
- від Вінницького апеляційного адміністративного суду (Мельник-Томенко Ж.М.);
- від Харківського апеляційного адміністративного суду (Шевцова Н.В.);
- від Житомирського апеляційного адміністративного суду (Моніч Б.С.);
- від Окружного адміністративного суду м.Києва (Вовк П.В., Арсірій Р.О.);
- від Київського окружного адміністративного суду (Волков А.С.);
- від Львівського окружного адміністративного суду (Кравчук В.М.).
Робоча група готуватиме пропозиції для подальшого їх внесення Раді з питань судової реформи, утвореній відповідно до Указу Президента України від 16.10.2014 р. «Про Раду з питань судової реформи».
Основними положеннями над якими працює робоча група є:
1. Незалежність суддів та якість їх професійної діяльності.
В межах цього напряму опрацьовуватимуться питання унормування утворення суддів; призначення на адміністративні посад та зменшення їх кількості; приведення складу суду до реального навантаження справами; удосконалення порядку призначення на посаду судді вперше та обрання суддів безстроково та роль Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів в цьому; удосконалення можливості запобігання будь-якого тиску, впливу на суддів у процесі прийняття рішень.
Також буде приділено увагу забезпеченню професійного рівня судді, що полягає в проведенні регулярної атестації суддів та встановлення їм кваліфікаційних класів та наслідків для судді в разі не здатності підтвердити рівень своєї кваліфікації. Вирішуватиметься питання про розроблення ефективної системи дисциплінарних санкцій з урахуванням аспекту забезпечення незалежності суддів, де необхідно передбачити чіткі підстави та порядок здійснення дисциплінарного провадження суддів, систему таких стягнень, строки притягнення до дисциплінарної відповідальності та їх погашення, гарантії захисту, змагальності та доведення вини, тощо.
Напрацьовуватимуться пропозиції по вдосконаленню ефективності судочинства та діяльності суддів, зокрема, забезпечення автоматизованої системи управління та відстеження справ у всіх інстанціях, автоматизований розподіл справ, аудіо та відео запису судових засідань; вдосконалення інформаційних систем судів (сайтів); функціонування «електронного правосуддя», що дозволить звертатись до суду та сплачувати судовий збір, брати участь у провадженнях та отримувати необхідну інформацію та документи електронними засобами.
2. Удосконалення діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради юстиції України, прозорість їх діяльності.
В рамках цього положення робоча групи буде працювати над питаннями внесення змін в порядок організації та формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (здійснення діяльності у складі двох палат – кваліфікаційної та дисциплінарної, про можливість формування Комісії з»їздами суддів, адвокатів та науковців-юристів, уточнення вимог до членів комісії).
З метою удосконалення роботи Вищої ради юстиції України пропонується працювати над питаннями підвищення вимог до її членів, уточнення переліку підстав для припинення повноважень членів тощо.
3. Удосконалення процесуального законодавства та практики.
На реалізацію зазначеного пропонується розглянути вдосконалення системи автоматизованого розподілу справ між суддями для забезпечення рівного та неупередженого розподілу справ. Забезпечити, щоб інформація щодо суду, який розглядає справу, стадії її розгляду були відкрити та оприлюдненими. Закріпити чіткі критерії закритого розгляду справи. Пропонується уніфікувати процесуальні норми цивільного, господарського та адміністративного судочинства, враховуючи особливості кожного процесу. Удосконалення механізму відводу судді. Вдосконалення механізму забезпечення доказів, зокрема встановлення відповідальності за їх неподання або приховування сторонами та інші питання.
З метою запровадження ідеї, де Верховний Суд України повинен бути найвищим органом у системі судів загальної юрисдикції, пропонується надати сторонам можливість безпосередньо звертатись до Верховного Суду України з заявою про перегляд судового рішення; запровадити механізм обов»язковості судових рішень Верховного Суду України, надати Верховному Суду України повноваження щодо перегляду справ з підстав неоднакового застосування судами касаційної інстанції однієї і тієї ж норми не тільки матеріального, а й процесуального права.
4. Забезпечення виконання судових рішень.
Пропонується вжити таких заходів: встановити справедливу рівновагу між правами й інтересами у виконавчому провадженні, посилити судовий контроль за виконанням рішень, шляхом повідомлення виконавцем суду, що виніс рішення, про вчинення дій на його виконання, передбачити можливість добровільного складення декларації боржника про доходи, майно, порядок його виконання, встановити можливості для суду з власної ініціативи або за звернення стягувача приймати рішення щодо розкриття банківської таємниці, встановлення заборон, тощо.